Menopausa i alimentació

1

Introducció

  • La menopausa no és una malaltia, sinó una situació fisiològica en la vida de la dona, en la qual es posa fi a l’etapa reproductiva.
  • Els ovaris deixen de produir òvuls, s’atura la menstruació i apareixen una sèrie de símptomes, més o menys acusats, que es poden pal·liar i/o prevenir fàcilment amb uns bons hàbits de vida i, en cas necessari, amb un tractament adequat i individualitzat.

La menopausa o, més apropiat, la postmenopausa, és una etapa de la vida de la dona que s’inicia amb la interrupció definitiva de les menstruacions per la pèrdua de l’activitat fol·licular de l’ovari i que abasta aproximadament un període de 10 anys.

Apareixen canvis hormonals propis de la menopausa i també canvis esperats pel pas del temps, encara que per a la majoria de les dones és una etapa de canvis positius. És un moment propici per prendre una actitud activa amb la finalitat de mantenir uns hàbits saludables. A més, s’ha de tenir en compte que són propis d’aquesta etapa la pèrdua de massa òssia i la tendència a l’augment de pes amb acumulació de greix sobretot abdominal.

Pel que fa a hàbits alimentaris saludables, la majoria de les recomanacions són comunes a les que es donen per la població en general, tenint en compte que s’ha de disminuir el consum de begudes alcohòliques, reduir la sal dels menjars, controlar la ingesta de greixos i mantenir una ingesta adequada de calci i vitamina D.

Altres hàbits saludables que no s’han d’oblidar són la pràctica d’exercici físic regular i, en dones que encara siguin fumadores, l’abandó del consum de tabac.

Simptomatologia

Els símptomes més immediats solen ser fogots i suors, nerviosisme, irritabilitat, trastorns de la son, humor depressiu, ansietat, dificultat de concentració, cansament, mal de cap o palpitacions. També apareix una tendència a l’augment de pes i a la redistribució del greix corporal amb una major acumulació en la zona abdominal.

Com a problemes de salut, a llarg termini pot aparèixer:

  •  osteoporosi
  •  augment del risc de malalties cardiovasculars
  •  tendència a l’augment dels nivells de colesterol
  •  elevació de la pressió arterial

Hàbits de vida saludables

  • Una alimentació adequada i la pràctica d’exercici regular i moderat ens ajudaran a mantenir el nostre pes i a lluitar activament contra l’osteoporosi.
  • L’alimentació ha de ser variada, i és important no saltar-se àpats i començar el dia amb un bon esmorzar.
  • L’exercici físic diari (30 minuts) manté la massa muscular, evita l’augment de pes i de greix corporal i preveu la pèrdua de massa òssia.

El calci

  • Incloure aliments que siguin font de calci i de vitamina D afavoreix la fixació de calci als ossos i ajuda en la lluita contra l’osteoporosi.
  • Els aliments més rics en calci assimilable són els lactis desnatats, la llet descremada, els iogurts descremats i els formatges baixos en greix. També els llegums i hortalisses com mongetes verdes, espinacs, bledes, pèsols i cigrons, així com els cereals integrals, proporcionaran una bona aportació d’aquest mineral.
  • De vegades pot caldre recórrer als suplements de calci en forma de comprimits.

L’alimentació més adequada

  • És aconsellable limitar el consum total de greixos a menys d’un 30% del total de calories, sobretot el de greixos saturats d’origen animal.
  • És molt aconsellable enriquir la dieta amb peix (blau i blanc). Caldrà moderar el consum d’ous, carns grasses, cafè i begudes alcohòliques.
  • Es desaconsellen les despulles, embotits i patés, l’ànec, el coco, la brioixeria i la pastisseria i els lactis sencers.
  • Els aliments recomanats seran els lactis desnatats, cereals, hortalisses i llegums, fruites, peixos, carns blanques (pollastre, gall dindi, conill), fruits secs (ametlles, avellanes, castanyes, nous) i oli d’oliva verge per cuinar i en cru.
  • També són aconsellables les infusions de te verd, per l‘acció antioxidant i afavoridora de l’eliminació de greixos que tenen, encara que no se n’ha d’abusar per l’efecte estimulant que també comporten, i les infusions de melissa, que afavoreixen la digestió i fan un efecte relaxant, i si es prenen havent sopat afavoreixen el descans nocturn.

 

……..                 4       2

  …         ……………. DOCUMENT  EAP                TRÍPTIC MENOPAUSA     

Per saber-ne més:

  ………           5       8

 

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Alimentació, Menopausa, Sense categoria. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s